Kirgizië, mijn reis terug - Kyrgystan, my way back - Reisverslag uit Belköl, Kazachstan van Gertjan Stuij - WaarBenJij.nu Kirgizië, mijn reis terug - Kyrgystan, my way back - Reisverslag uit Belköl, Kazachstan van Gertjan Stuij - WaarBenJij.nu

Kirgizië, mijn reis terug - Kyrgystan, my way back

Blijf op de hoogte en volg Gertjan

25 Oktober 2018 | Kazachstan, Belköl

--- English below---

Russische visum
Mijn Russische visum is eindelijk binnen, dus ik kan met de auto weer thuis komen :) Het is niet een toeristenvisum, waar ik op gehoopt had, maar een transit visum. Op het internet staat dat voor een transit visa 500km per dag krijgt, op de korste route, dus dat zou voor mij 4 a 5 dagen zijn, maar gelukkig kreeg ik de maximum van 10 dagen.
Dit heb ik geregeld in Bishkek, de hoofdstad van Kirgizië. De man achter de balie was nogal nors, maar ik denk dat dat hoort bij zijn status bij de embassade. Ik vroeg een toerist visum, maar die kan ik alleen krijgen als ik 90 dagen of meer in Kirgizië ben, dus vroeg ik gelijk om een transit visum en dat kon wel. 41 dollar minder en 10 dagen later was ik in het bezit van mijn transit visum. :)

Workaway
De laatste weken was ik in een klein dorpje genaamd Rot-Front en daar heb ik Fransen geholpen met de voorberedingen voor de winter. In de zomer hebben ze 40 paarden voor toeristen. Hiermee maken ze tochten door de bergen van 10-15 dagen. Nu zijn de meeste paarden ergens anders, omdat daar meer gras is.
Alles moest voorbereid worden op de winter en er was nog wat achterstallig werk wat gedaan moest worden. Drie paarden hadden wat problemen en zij bleven in de stal achter het huis, samen met vier enthousiaste honden. We hebben nog een hoop appels geoogst en hebben alle mogelijke gerechten gehad met appels. Soms gingen we naar Bishkek of een andere markt om daar eten te kopen. Ook hebben ze interessante winkels voor onder andere auto-onderdelen. Je kunt alles verkopen vanuit een zeecontainer en je kunt er ook nog eens veel in opslaan. We zijn ook nog naar een warmwaterbron geweest terwijl er buiten sneeuw lag. Soms moet je wat rare dingen doen in je leven, dus besloot ik om in mijn zwembroek in de sneeuw te liggen en kijken hoelang ik het volhield voordat ik weer het water in rende. Het is eigenlijk niet zo lang, maar vijf seconden lijken een eeuwigheid te duren als je ligt (zie de foto's)
Op de kleine boerderij was ook een Duits/Zwiters stel met een kleine van 8 maanden. Ze waren al 2 jaar op reis met een toffe truck en nu heb ik misschien wat inspiratie voor eventuele toekomstige reizen ;)

Vrije tijd
In mijn vrije tijd ben ik in drie dagen rond het meer Issyk-Kul gereden. Het was 800km in 3 dagen, dus ik heb weer genoeg gereden, maar ook wat toffe off-road wegen gehad en een bergwandeling van 2300meter tot 3100 meter hoog. En weer terug. Dat was weer genoeg uitdaging voor die dag :) De natuur is prachtig in Kirgizië en als ik de kans krijg, ga ik zeker nog eens terug.

Mijn terugreis
Na twee weken op het workaway adres te zijn geweest, ben ik nog een paar dagen in Bishkek geweest, voordat ik weer terug Kazachstan in ging (Na de boot was ik ook in Kazachstan) Ik hoop 30 oktober Rusland in te gaan om dan in 3 dagen naar Moskou te rijden. Dat is 1630km, maar 21 uur volgens Google maps, dus dat is nog een hele uitdaging. Maar in Moskou ga ik naar een vriendin toe die ik heb ontmoet in Georgië, dus mijn plan is om in Moskou een paar dagen te verblijven.

Ondertussen word ik nog steeds regelmatig staande gehouden door de politie voor wat overtredingen, zoals te snel rijden, niet een twijfelende voetganger over laten steken bij een zebrapad, een doorgetrokken streep overgaan terwijl iedereen dat doet. Maar ik blijf altijd vriendelijk, zeg in het Russisch dat ik weinig Russisch spreek en na een kort 'gesprek' laten ze me gaan, zonder boete.
Ik ben nog wel bang voor de Kazachse politie, omdat die erom bekend staan omgekocht te willen worden en je paspoort niet teruggeven voordat je dollars hebt betaald. Dus hier kijk ik extra uit en rij ik nog wat voorzichtiger dan normaal. En tot nu toe gaat dat goed, want ik ben nog niet staande gehouden door de politie.



--- English starts here ---
Russian visa
First things first: I have my Russian visa, so that means that I can come home with my car :) It is not a tourist visa, as I hoped, but a transit visa. On the Internet stands that you get 500 km per day, so that means that I got 4 or 5 days, but I got the maximum of 10 days, so that is better to do.
I arranged this all in Bishkek, where the guy behind the desk was a bit bearish. I asked for a tourist visa, but I could only get it this time if I was longer in Kyrgyzstan then 90 days. I asked immediately for a transit visa and that was alright. 41 dollar less and 10 days later I have my tourist visa :)

Workaway job
The last weeks I was in a small village called Rot-Front and there I helped French people with the preparation for the winter. In the summer they have 40 horses for tourist treks for 10-15 days through the mountains. Most of the horses where now in another place where was more grass. So everything need to be organised and stored for next year. Three horses have some problems, so they stayed in the village too, together with 4 nice dogs :) Also we needed to harvest a lot of apples and try to make as much different dishes as we know. So we eat enough apples. Sometimes we went to Bishkek and sometimes to another market where we bought food and there a nice shops with a lot of car parts. Also we went to a hot spring where was natural hot water and we did it when there was snow. Sometimes you need to do some stupid things, so I tried in my swimming suite how long I could lay down in the snow before I ran back to the hot water. Actually it is not that long, but five seconds seems an eternity if you lay down (see the pictures below)
There was also a German/Swiss couple with a nice truck and they are already travelling for 2 years. The truck looks very nice, so maybe I have some inspiration for the future ;)

Free time
In my free time I took three days of and driving around the lake Issyk-Kyl. It was 800km in 3 days, so enough driving, but also some nice off-road tracks and a hike from 2300 meters to 3100 meter high, so that was my exercise for the day :) The nature is stunning and I love Kyrgyzstan for sure.

My way back
After two weeks I left and headed to Bishkek and now I am travelling through Kazakhstan because I will enter Russia at 30th of October. In 3 days I will drive to Moscow, but that is 1630 km through Russia (21hours of driving, according to Google Maps), so that will be a long drive.
But in Moscow I have a friend who I met in Georgia, so I will visit her and spend some days in Moscow.

In the meantime I get sometimes stopped by police for some mistakes (speeding, not letting a doubting pedestrian go, crossing a solid line where everyone is taking over), but then I act friendly, say that I speak less Russian and after a short 'conversation' they let me go without a fine. But I am still afraid of the Kazakh police, because they are famous that they want to be bribed. So in Kazakhstan I pay even more attention than normal and so far I have not been stopped by the Kazakh police :)

  • 25 Oktober 2018 - 19:30

    Nelly:

    Lekker FRISJES in de sneeuw.
    Goede reis !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gertjan

.

Actief sinds 09 Juni 2018
Verslag gelezen: 627
Totaal aantal bezoekers 10127

Voorgaande reizen:

09 Juni 2018 - 15 November 2018

Nederland - Kirgizië - Nederland

Landen bezocht: